Hradec Králové - Hlavní nádraží


Historie
Výpravní budova železniční stanice Hradec Králové - hlavní nádraží z let 1929-1935 je v pořadí již třetí přijímací budovou hradeckého nádraží. První hradecké nádraží s nevelkou jednopatrovou budovou bylo postaveno v letech 1855-1857. Další rozvoj dopravy si vynutil přestavbu nádraží a výstavbu nové nádražní budovy. Ta byla dokončena r. 1894. Byla podstatně vetší a reprezentativnější. Nádraží již mělo kryté nástupiště a bylo i s kolejištěm dobře osvětlené. Doprava rostla i nadále a požadavky na opětovné rozšiřování stanice se hromadily.
V letech 1897 a 1900 jsou budovány další koleje, r. 1902 je postavena nová administrativní budova lokomotivního depa (stojí dodnes). Velký stavební rozvoj nádraží nastal v letech 1924 a 1925.
Roku 1929 začíná již třetí etapa budování hradeckého nádraží. V této souvislosti je třeba připomenout výstavbu budovy ředitelství státních drah na Ulrichově náměstí v letech 1928-1932, kde se konečně podařilo soustředit všechny složky tohoto úřadu. Budova, ve které se nachází hlavní nádraží, byla významnou stavbou své doby a ovlivnila svou halovou dispozicí a architektonickým řešením vývoj dopravních budov v naší republice po 2. světové válce.

 

 

Roku 1929 začíná již třetí etapa budování hradeckého nádraží. V této souvislosti je třeba připomenout výstavbu budovy ředitelství státních drah na Ulrichově náměstí v letech 1928-1932, kde se konečně podařilo soustředit všechny složky tohoto úřadu.

 

Architektura

Autorem monumentální budovy, která patřila svého času k nejmodernejším ve střední Evropě, byl Ing.arch.Václav Rejchl, s nímž spolupracoval jeho mladší bratr Ing.arch.Jan Rejchl. Výstavbu prováděl stavitel Ing.František Komárek ze Svobodných Dvorů.

Budova je dlouhá 152 m a rozkládá se na ploše 5000 m2. Hlavní průčelí má 41 okenních os, v přízemí kryje pultová střecha vchody a východy z haly. Na ose hlavního průčelí se zvedá do výšky 46 m předsazená hranolová vež s hodinami, v jejím vrcholu byl instalován vodojem pro zásobování stanice vodou, krytý měděným plechem.

Sedlová střecha budovy vlevo od veže má ocelový krov se skleněnými tabulemi pro přirozené osvětlení haly. V této části strechy se nachází monumentální sousoší od akad.sochare Josefa Škody představující dva světlonoše s ozubeným a okřídleným kolem a symbolizuje přínos železnice rozvoji lidstva. Střecha vpravo od věže kryje administrativní část budovy a je opatřena pálenou krytinou.

Fasády jsou z okrového brízolitu, pískovcových obkladových desek. Hlavní vchod a východ je obložen leštěnou žulou. Hlavní okna na průčelí jsou zdobena obrazy Merkura, okřídlených kol a městského znaku (v dobe vzniku budovy znakem republiky).

Současnost


Nádražní hala v roce 2010


Nádražní budova po přestavbě Riegrova náměstí v roce 2010

Nádraží z ptačí perspektivy po přestavbě Riegrova náměstí v roce 2010

Nádražní hala v roce 2011


Pohled na 1., 2., 3. nástupiště v roce 2011 ze severního zhlaví

 

Použitá literatura a zdroje:

Náčrt budov: Daniel Holý / Wikimedia Commons
Literatura:
REZKOVÁ, Helena. Historie městské hromadné dopravy v Hradci Králové 1928-2013.
VURSTA, Pavel. 130 let Pardubicko-liberecké dráhy 1859-1989. , 1989.
RACHOTA, Jan. Železniční Hradecko před půlstoletím.
FILIP, Aleš. 130 let železnice pod Orlickými horami
SRP, Zdeněk. Příběh hradeckého nádraží. , 2000.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží, architektura a stavební vývoj, III. díl, první část.., 2009.
JAKL, Jan. Zmizelé Čechy - Hradec Králové, 2005
DAVID, Petr; SOUKUP, Vladimír. Hradec Králové, 1997
 
ZPET.png
Stickers/Samolepky TKHK zde
Kalendáře TKHK 2018

 
Bez názvu11.png
HENRY.png
panter.jpg
Návštěvnost
VEZ52012-1207WEB3001.jpg
TRATĚ HRADEC - VIDEO
Novinka
Náš YouTube kanál - videa
yt.jpg
5let.jpg
vlakem.png
Obrázek v záhlaví/zápatí: Petr Stříteský / Petr Kaiser
  www.facebook.com/tratehradec                        
Stránka Tratě kolem Hradce Králové používá cookies, které nám umožňují shromažďovat informace a vylepšovat webové stránky. Přečtěte si více o cookies a jejich nastavení ve Vašem prohlížeči.

Webdesign František Štěpnička

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one